נכתב ע"י אושר זלמן, קופירייטר לכתיבת תוכן לאתרים
1. יש לך גג חמש שניות למשוך תשומת לב.
פוסט בפייסבוק, מאמר בבלוג, מייל, זה לא משנה — אם לא "תמכור" תוך חמש שניות — מיצית את רוב הסבלנות של הקורא.
2. קל לכתוב רעיונות טובים, קשה לכתוב רעיונות גרועים. הרבה פעמים מחסום כתיבה מעיד יותר על רעיון לא משהו מאשר כותב לא משהו.
3. לפני 20 שנה, אם ישבת לכתוב משהו, היו מעט מאוד דברים שיכולים להסיח את דעתך. היום, הסמארטפון יוצר תחרות אינסופית ותמידית על הדופמין שלנו. שימו את הטלפון בצד ועל שקט כשאתם כותבים.
4. מי שמספר את הסיפור הכי מעניין, במינימום המילים האפשרי – מנצח.
5. המחק הוא חברך הטוב ביותר. כדי ליצור משהו ששווה קריאה, צריך קודם להיפטר מכל מה שלא.
5. כתיבה טובה היא תופעת לוואי של קריאה טובה. לא תפגשו כותב טוב שלא מבלה המון זמן בקריאה.
6. אי אפשר לתזמן רעיונות טובים. הם באים באקראי, בדרך כלל במקלחת, לפני שנרדמים, או אחרי שקוראים משהו מעורר השראה.
7. אם יש לכם רעיון מעניין אבל אתם חושבים ש"מישהו כבר כתב את זה", תזכרו שיש יותר מאלף ביוגרפיות על וינסטון צ'רצ'יל.
8. טריק עוצמתי: לכתוב משהו שהקוראים יודעים אינטואיטיבית, אבל עדיין לא הפכו אותו למילים. זה עובד כי הקוראים לומדים משהו חדש מבלי שיצטרכו להשקיע הרבה אנרגיה בשאלה האם זה נכון.
9. בדומה לשיווק ופרסום, כתיבה טובה נתפסת כדבר סובייקטיבי, ובגלל זה קל לאנשים בתחומים טכניים לבטל או להקטין אותה.
אבל בכל תחום, מי שמספר את הסיפור הכי טוב מנצח.
לא הרעיון הכי טוב, או התשובה הנכונה, או הפתרון הכי שימושי. רק מי שמספר את הסיפור הכי משכנע. יש הרבה הרבה רעיונות טובים שלא שמעתם עליהם, פשוט כי כתבו אותם גרוע.
10. אף אחד לא רוצה לקרוא הרצאה, אבל כולם רוצים לקרוא סיפור. ככה הרבה יותר קל לנו לזכור ולהבין את הקונטקסט של הדברים.
11. הסופר ויליאם מוהן אמר שיש שלושה כללים לכתיבה טובה, אבל "למרבה הצער אף אחד לא יודע מה הם." אני דווקא חושב שיש אחד: כתבו דברים שאתם אוהבים לקרוא. לכתוב לעצמך זה כיף, ומרגישים את זה בטקסט. לכתוב עבור אחרים זה עבודה, וגם את זה מרגישים בטקסט.