לא על הפילאטיס לבדו – על אימון פונקציונלי, פילאטיס ומה שביניהם

ישנו הבדל מהותי בין אימון שלם ומקיף לבין אימון משלים וממוקד. קיימים סגנונות אימון רבים הפתוחים לציבור הרחב, אבל איך בוחרים ביניהם?
 
 
אימון פונקציונאלי הוא כזה הנותן מקום לכל ההיבטים התנועתיים והמנגנונים הפיזיולוגיים לבוא לידי ביטוי ולהתקדם בהדרגה ובבטחה. סיבולת לב ריאה, כוח, טווחי תנועה, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד – זהו הארסנל התנועתי והגופני שלנו וביכולתנו לקדם כל אחת מהיכולות הללו ולעתים אף כמה מהן במקביל. אז למה להסתפק בפחות מזה עבור הגוף שלנו? אין סיבה!

 

הפילאטיס והפופולאריות שלו כיום –

 
 
כיום, הפילאטיס הוא אחד האימונים הפופולריים ביותר בקרב מתאמנים. הסיבות לפופולריות הרבה הן מגוונות.
ראשית, מדובר באימון הנתפס כ"רך" ונוח יחסית לעומת סגנונות אימון אחרים. שנית, הפילאטיס ממוקד באזור הבטן שנתפס כבעל חשיבות אסתטית גבוהה בקרב רבים. שלישית, ישנה תפיסה שפילאטיס יעיל במיוחד לחיזוק ועיצוב הגוף. רביעית, מכיוון שמדובר באימון שקט ואיטי יחסית, הוא נתפס כמתאים גם לאנשים שאינם בכושר גבוה. חמישית, פילאטיס זוכה לחשיפה תקשורתית רבה כאימון המקובל על ידי ידוענים ומפורסמים. אם כן, שילוב של גורמים אלה הופך את הפילאטיס לאחד האימונים האהובים והנפוצים כיום, על אף מגבלותיו כאימון יחיד ובלעדי.
 
 
 
 
 
על אף הכותרת, אין לנו התנגדות או הסתייגות מאימון פילאטיס – להפך, פילאטיס בגרסאותיו השונות הוא אימון שיקומי מצוין. שיקום אינו קשור רק לתאונות או פציעות, אלא גם לאורח חיים סטטי או תבניות תנועה לקויות. עם זאת, כאימון משלים הוא חסר בהיבטים רבים נוספים שחייבים לטפח למען עצמנו וגופנו. כשם שריצה היא אימון מצוין אך ממוקד באלמנטים ספציפיים ודורש השלמה, כך גם פילאטיס.
 
 
 
 
 
האימון הפונקציונלי שאנו מאמינים ובונים, מאתגר ומקדם מגוון רחב של יכולות פיזיולוגיות ותנועתיות: בריאות מפרקים וחיזוק שרירים מייצבים באמצעות תנועה ממוקדת עם עומסים נמוכים וטווחי תנועה מלאים; קידום תבניות תנועה נכונות ושיפור היציבה – חיזוק החוליות החלשות ומתיחת החלקים המכווצים; בניית מסת שריר וכוח באמצעות תרגילי כוח בסיסיים  של תנועות הגפיים הגדולות; שליטה במורכבות תנועתית ובשיווי משקל דרך תרגילי יסוד, וכמובן גם סיבולת, זריזות וכוח מתפרץ בחלקים המבוססים על עבודה חזרתית בקצב מהיר.
כל אלה שזורים יחד באימון שלם, הנותן מענה למרבית הצרכים ומאפשר התחלה מהבסיס והתקדמות מתמדת.
 
 
 
 
 
האימון שלנו נותן כבוד למכונה המופלאה שהיא גופנו, וגם אם איננו תמיד מאמינים ביכולותינו, התמדה תבנה הן יכולת והן תחושת מסוגלות – בונוס עצום לחיים.
 
 
 
 
 
על כן, פילאטיס יכול להיות נהדר כאימון משלים אך אינו יכול להחליף אימון שלם ומגוון. פילאטיס מתמקד
בעיקר בחיזוק שרירי הבטן, גב וירכיים תוך שיפור יציבה ושיווי משקל. זוהי תרומה חשובה אך היא מהווה רק חלק קטן ממכלול התנועה האנושית. אימון שלם לעומת זאת כולל גם עבודת כתפיים, זרועות, רגליים וגו, בניית כוח וסיבולת לב-ריאה, ושיפור קואורדינציה וזריזות.
 
 
 
 
 
בנוסף, פילאטיס מתבצע לרוב בתנועות איטיות ומבוקרות עם משקולות קלות יחסית או ללא משקולות. זהו אימון מצוין למי שמעוניין בעיקר בחיזוק השרירים המייצבים, אך אינו נותן מענה לצורך האנושי הבסיסי בתנועה דינמית, הפעלת כוח ופיתוח סיבולת לב-ריאה. אימון שלם לעומת זאת כולל גם ריצות קצרות, קפיצות, זריקות ותרגילי כוח מתפרצים הדורשים מאמץ גבוה יותר.
 
 
 
 
 
אם כן, המסקנה היא שפילאטיס יכול לשמש כתוספת מצוינה לאימון שלם, אך אינו יכול להוות תחליף בפני עצמו. אימון פונקציונלי מגוון הכולל את מכלול תנועות הגוף ומערכותיו, תוך התאמה אישית ליכולת ולצרכים, הוא האימון המומלץ לרוב האוכלוסייה
 
 
לסיכום, פילאטיס הוא אימון מצוין ומומלץ, בעיקר כתוספת לאימון שלם ומגוון. עבור רוב בני האדם, אימון פונקציונלי הכולל מכלול תנועות ויכולות הוא האימון האופטימלי לקידום הבריאות והכושר. אימון כזה מותאם אישית, מאתגר ומגוון דיו כדי לספק את כל התועלות שגופנו זקוק להן – חיזוק שרירים ועצמות, שיפור יציבה, גמישות, שיווי משקל, סיבולת לב-ריאה, זריזות וכוח. השאיפה צריכה להיות אימון שלם ולא הסתפקות בפחות. כך ניתן לגופנו את המקסימום ונהנה מתוצאות מיטביות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
 
לעוד מידע מוזמנים לאתר שלנו על סטודיו לאימון פונקציונלי בתל אביב
 
 
 
 
 
מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

אתגרים איתם מתמודדים יזמי בנייה

פוסט זה בבלוג מציע חקירה מעמיקה של האתגרים העומדים בפני יזמי בנייה בתעשייה המתפתחת במהירות של ימינו. האתגרים הללו נעים בין התמודדות עם תקנות המשתנות