תהליך ארוך טווח של שינוי בגוגל
אחד המהלכים הגדולים והמהותיים ביותר שעובר עולם החיפוש באינטרנט, נובע מתהליך ארוך טווח של פיתוח טכנולוגיות למידת מכונה ובינה מלאכותית, תהליך שמגיע למיצוי בימים אלה ותורם את השפעתו גם על התחום של קידום אתרים. מן הסתם, מדובר בתחום שעוד יתפתח רבות בשנים ובעשורים הקרובים, אך שנת 2018 צפויה להיות מעין נקודת פתיחה שממנה יתחיל התחום לעצב את עצמו. שינוי זה החל בעוד עדכון ששחררה גוגל אל השוק, עדכון RankBrain שכאילו עבר ליד אוזנם של רבים בעולם קידום האתרים. יחד עם זאת, ההתעלמות היחסית מעדכון זה לא נובעת מחוסר החשיבות שלו, אלא יותר מחוסר היכולת של מומחי קידום אתרים להתאים את עצמם לרעיון שכבר אין כללים סטטיסטיים סגורים ומוגמרים שעל פיהם ניתן לפתח אסטרטגיית קידום, וכעת מדובר בתחום מורכב שמבוסס על אלגוריתם דינמי שמשתנה מחיפוש לחיפוש.
סוף עידן המודלים הסטטיסטיים
לאורך שנים ארוכות, הסתמך עולם קידום האתרים על ההיכרות עם הביטס אנד בייטס של אלגוריתם החיפוש של גוגל. קישורים נכנסים, טקסט עוגן, מילות חיפוש, שילוב מדיה, אופטימיזציית קוד אתר, תוכן איכותי באורך מינימלי ועוד שורה של אלמנטים, שלו היה האתר עוקב אחריהם באדיקות, היה מצליח לכבוש את המקום הראשון בדף תוצאות החיפוש פעם אחר פעם. פתאום הכל משתנה. פתאום יוצאת גוגל ומספרת לכולם שהאלגוריתם שלה כבר לא פועל על פי פרמטרים קבועים מראש, אלא על פי מודל מתגלגל שמעדכן את עצמו מחיפוש לחיפוש, מלחיצה ללחיצה ומבחירה לבחירה שעושה המשתמש בדף תוצאות החיפוש.
הקושי לבצע התאמות לשינוי המתהווה
אל מול המציאות הזאת, רבים מהמומחים בעולם של קידום אתרים לא מצליחים למצוא את הפרצה שדרכה יוכלו לייצר פתרונות אפקטיביים ללקוחותיהם, ובטח שלא לבסס יתרון תחרותי אל מול שחקנים אחרים בשוק. יחד עם זאת, אף אחד בשוק לא יכול לטעון כי זה לא היה צפוי. לאורך שנים ניתן היה להבחין במגמה של גוגל להימנע יותר ויותר ממפגשים עם השוק ומקיבוע החשיבה הסטטיסטית שנשענת על פרמטרים קבועים וידועים. ממצב של בעל תפקיד בכיר בחברה, שניהל את הקשר מול השוק וסיפק רמזים לאופן בו פועל האלגוריתם של גוגל, עברה החברה למצב בו תפקיד זה בוטל לחלוטין, מצב בו קיים ספק רב האם מהנדסי החברה עצמם יודעים כיצד עובד האלגוריתם.
מודלים השוואתיים לפענוח אלגוריתם מתגלגל
כרגע, נראה כי העתיד, כפי שניתן יהיה לבחון כבר בשנת 2023 המתקרבת, טמון במודלים השוואתיים חדשים לניתוח פעולת האלגוריתם מחיפוש לחיפוש: מה היו תוצאות החיפוש בחיפוש הקודם, מהן תוצאות החיפוש הנוכחיות, ומה השתנה בין שני החיפושים? מי שידע לענות על השאלה הזאת, ולבסס תבנית מהימנה שחוזרת על עצמה, ידע אולי למצוא דרכים חדשות לבסס פעילות קידום אתרים מצליחה, גם אם מדובר יהיה בפעילות מורכבת הרבה יותר מזו שהתרגלנו אליה.