איך מתבצעת תרומת כליה?

תהליך תרומת הכליה עשוי להיות ארוך, יסודי ומוקפד – וזאת על מנת לוודא כי ייעשה על הצד הטוב ביותר, אם בכלל. תהליך שכזה עשוי לקחת 3 חודשים עד חצי שנה ולעתים אפילו יותר מזה. אורך התהליך ומורכבותו עשויים להיות מושפעים מגורמים שונים כמו בריאות התורם, בית החולים וכן הלאה.  בכתבה זו נתאר את השלבים המקדימים הכוללים בדיקת התאמה ואי אילו בירוקרטיות ולא נדון על השלב הניתוחי או שלב ההתאוששות.

דרישות מקדימות

מבחינת הדרישות המקדימות עבור תרומת כליה על תורם להיות בגיל 27 לפחות. עליו להיות אדם בריא, בלי לחץ דם גבוה מדי או סוכרת, בלי עודף משקל גדול, או עבר בעייתי בכליות. ובאם מדובר בנשים, יש המלצה לאלו אשר סיימו עם לידות. 

כל תהליך עשוי להיות מורכב ומבוסס על שלבים אחרים, ועם זאת, אם נרצה להגיד איך תרומת כליה עשויה להתרחש, נוכל להצביע על השלבים הבאים: 

 

1: בדיקות ראשוניות

בדיקות ראשוניות עשויות להתרחש בקופת חולים ליד מקום המגורים. המטרה היא לוודא כשירות לתרומה. רופא משפחה יכול לספק הפניה לבדיקה.

יכול להיות כי ייבדקו מספר דברים, ויש לוודא כי הם אכן נבדקים פר הדרישות הראשוניות לתהליך. בין הדברים שיכולים להיבדק:

  • לחץ דם

  • אולטרסאונד לכליות

  • בדיקת דם

  • לרבות כימיה בדם, ספירת דם וסוג דם

  • בדיקת שתן כללית כמו גם תרבית

בנוסף, עקב המועמדות לתרומת הכליה אפשר שתהיינה בקשה למלא טופס רישום.

כשלאחר מכן, יכול להיות שהתהליך יהיה להעביר את התוצאות לגורם המתווך את הליך התרומה.

2: להתאים בין תורם לנתרם

לאחר שתוצאות הבדיקה נמצאו תקינות והן עברו לגורמים המתאימים ניתן לתאם נתרם אל מול התורם. תיאום נתרם בשלב מוקדם יכולה להיות רלוונטית, לאור כך שקופת החולם שלו תממן את כל הבדיקות של התורם משלב זה ואילך. התאמה תיעשה על פי סוג הדם של הצדדים ובקשות התורם אם ישנן.

 

3: ליצור קשר עם בית החולים

הגורם המתווך מפנה את התורם והנתרם למרכז השתלות. הם, בתורם, יזמנו את התורם לפגישה. ייקבע תור לבדיקת התאמה.  מרכזי השתלות הם למעשה בתי חולים שמבצעים השתלות. בכל מרכז שכזה יש מרכז לתיאום השתלות. תפקידו יהיה לרכז את הטיפול במסגרת הליך ההכנה להשתלה. מרכז התיאום יפנה לבדיקות רלוונטיות ויקבע תורם לוועדות שונות. ובכללי, אפשר שיסייע בנדרש.

4: בדיקות בבית החולים

בתי החולים מבצעים שלל בדיקות, כמו:

  1. בדיקת סיווג רקמות

  2. התורם והנתרם עברו בדיקת התאמה ראשונית במרכז ההשתלות. במסגרתה ניטלה דגימת דם משניהם והוצלבה יחד על מנת לבדוק את ההתאמה. באם אין לנתרם הפוטנציאלי נוגדנים לסוג הדם של התורם הפוטנציאלי אפשר שההתאמה תאושר.

  3. פגישות עם מתאמת השתלה ונפרולוג עבור התורם.

  4. בדיקות עיקריות כמו צילום חזה, איסוף שתן, T.C., פגישה עם רופא מרדים, אבחונים פסיכולוגיים וכו' – במסגרת יום בדיקות מרוכז.

באם מדובר בתרומה לבן משפחה אין צורך בוועדה חיצונית ותתקיים ועדה פנימית של בית החולים.

ישנם מספר תהליכים נוספים, לרבות נקודות שניתן לציין בנושא הניתוח וההתאוששות.

ניתן ליצור קשר עם הגורמים המתאימים על מנת לקבל מידע נוסף.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

רכישת ציוד סקי בסוף עונת הגלישה

בואו להכיר את היתרונות של רכישת ציוד סקי בסוף עונת הגלישה, מה לקחת בחשבון בעת ביצוע רכישות, והחיסכון הפוטנציאלי שאפשר לעשות. למה לקנות בסוף העונה?

מתי תצטרכו הדבקת כתר קבוע

הדבקת כתר קבוע היא טיפול שיניים נפוץ שנועד לשקם שיניים פגומות או להחליף שיניים חסרות. הכתרים מספקים הגנה לשן הטבעית, משפרים את המראה האסתטי של

למה להזמין רק חשמלאי מוסמך בתל אביב?

 רק חשמלאי מוסמך עם רישיון רשמי עבר הכשרה מעמיקה וצבר ניסיון רב בתחום החשמל. ידע זה חיוני לביצוע עבודות ותיקונים בצורה מקצועית ובהתאם לכל התקנים