כל מה שרציתם לדעת על סוגי הזהב השונים

סוגים רבים ושונים של זהב משמשים לייצור תכשיטים. הזהב מגיע בסוגי קראט וצבעים שונים, ולכול אחד מהם תכונות ייחודיות משלו. 

רוב הזהב המשמש את תעשיית התכשיטים הוא סגסוגת (תערובת) של זהב עם מתכות אחרות. טוהר סגסוגת הזהב נמדד בקראט. ככול שהקראט גבוה יותר, כך תכולת הזהב בסגסוגת גבוהה יותר. סימן הקראט אמור להיות מוטבע על תכשיטי הזהב.

סוגי הׁׂקראט השונים

זהב 24 קראט – הקראט הטהור ביותר עם 99.9% זהב. מתכת זו היא המבריקה, הצהובה והיקרה מכול סוגי הזהב האחרים. עם זאת, כיוון שזהב 24 קראט הוא רך מדי, לא נהוג ליצור ממנו תכשיטים.

זהב 18 קראט – מורכב מ-75% זהב טהור ו-25% מתכות אחרות כמו כסף, נחושת ואבץ. הוא חזק ואמיד מהזהב 24 קראט וניתן לייצר ממנו מגוון רחב של תכשיטים. למרות שאינו בעל גוון צהוב עז כמו הזהב הטהור, עדיין הוא נחשב לזהב באיכות גבוהה.

זהב 14 קראט – מורכב מסגסוגת של 58.3% זהב טהור ו-41.7% מתכות אחרות. טבעת זהב 14 קראט היא זולה יותר אבל עמידה דיה לענידה יומיומית.

זהב 10 קראט – מכיל 41.7% זהב, ונחשב כסטנדרט התכשיטים הנמוך ביותר. זהב 10 קראט המכיל גם ניקל עלול להיות בעייתי לאנשים עם אלרגיה לניקל.

צבעי הזהב השונים

זהב צהוב – זהב זה הוא מה שרובנו מחשיבים כ׳זהב׳. זה סוג הזהב הפופולרי ביותר בתעשיית התכשיטים בעולם. זהב צהוב מגיע בכמה גוונים, תלוי בפרופורציות של המתכות האחרות בסגסוגת. 

  • זהב בגוון בהיר יותר או מעט ירוק, מרמז על סגסוגת עם תכולה גבוהה יותר של מתכת לבנה.

  • זהב צהוב כהה או אדמדם יותר, מעיד על סגסוגת עם תכולה גבוהה יותר של נחושת. 

תכשיטי זהב בגוון צהוב עשויים בדרך כלל מסגסוגת המכילה מתכות לבנות – אבץ וניקל. אם הסגסוגת כוללת גם נחושת, המתכות הלבנות הללו יוצרות גוונים חמים של נחושת שמרככים את הצהוב העז של הזהב הטהור.

זהב לבן – בעוד שצהוב הוא צבע הזהב הפופולרי ביותר בקרב התכשיטנים, הצבע הלבן מוביל כשמדובר בטבעות אירוסין. זהב לבן הוא סגסוגת של זהב צהוב ומתכות לבנות, ולפעמים גם נחושת. ככול שתכולת הנחושת בסגסוגת היא פחותה יותר, כך הזהב נראה לבן יותר. תכשיטים מזהב לבן מצופים בדרך כלל ברודיום (Rhodium), מה שהופך אותם לעוד יותר לבנים. זהב לבן נוצר לרוב משתי סגסוגות שונות: פלדיום ולפעמים כסף; או ניקל, נחושת ואבץ.

זהב ורוד – זהב זה הוצג לראשונה לקיסרית הרוסית, בסוף המאה ה-19, על ידי התכשיטן הנודע פברג׳ה. היום הוא הפך לאחד מצבעי הזהב פופולריים ביותר. זהב ורוד עשוי מזהב, נחושת וכסף. הנחושת מעניקה למתכת את הצבע הוורדרד. רוב סגסוגות הזהב הוורוד הן 18K או 14K, כאשר ה-18K מכיל יותר זהב ומפגין מראה ורוד חיוור יותר אך יותר מבריק, לעומת ה-14K שמכיל יותר נחושת ומפגין גוון ורוד עמוק יותר אך פחות מבריק.

זהב ירוק – זהב זה מיוצר מסגסוגת של מתכת צהובה-ירקרקה העשויה מזהב וכסף, עם תכולת כסף גבוהה יותר המייצרת את הגוון הירוק החזק יותר. זהב ירוק המתהווה באופן טבעי נקרא אלקטרום (Electrum). זהב ירוק הוא פחות פופולרי בענף התכשיטים.

זהב סגול – סגסוגת של זהב ואלומיניום, המשמש לרוב יותר כקישוט.

זהב כחול – סגסוגת של זהב מעורבב עם אינדיום או גליום, והוא פחות נפוץ בייצור תכשיטים.

זהב שחור – אמנם זהב זה אינו פופולרי במיוחד, אבל הפך למוכר יותר בשנים האחרונות. כיוון שאין סגסוגות מתכת מזהב שחור, הצבע השחור מוענק לזהב על ידי ציפוי המשטח בשחור.

המאמר נכתב באדיבות סתיו תכשיטי יוקרה

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

רכישת ציוד סקי בסוף עונת הגלישה

בואו להכיר את היתרונות של רכישת ציוד סקי בסוף עונת הגלישה, מה לקחת בחשבון בעת ביצוע רכישות, והחיסכון הפוטנציאלי שאפשר לעשות. למה לקנות בסוף העונה?

מתי תצטרכו הדבקת כתר קבוע

הדבקת כתר קבוע היא טיפול שיניים נפוץ שנועד לשקם שיניים פגומות או להחליף שיניים חסרות. הכתרים מספקים הגנה לשן הטבעית, משפרים את המראה האסתטי של

למה להזמין רק חשמלאי מוסמך בתל אביב?

 רק חשמלאי מוסמך עם רישיון רשמי עבר הכשרה מעמיקה וצבר ניסיון רב בתחום החשמל. ידע זה חיוני לביצוע עבודות ותיקונים בצורה מקצועית ובהתאם לכל התקנים