דעו את הזכויות שלכם – שיקום תעסוקתי

חברה מתקדמת נמדדת ביחס שלה למי שזקוק לעזרה. מדינת ישראל משקיעה משאבים רבים בשיקום תעסוקתי, וכדאי כמובן להכיר את כל האפשרויות, ולנצל את זו המתאימה ביותר לכל אחד ואחת. כאן בעמוד תמצאו סקירה מפורטת של הזכויות המגיעות למי שמתמודדים עם נכות מבחינת השיקום והתעסוקה.

מהם הקריטריונים לזכאות לשיקום תעסוקתי?

הגוף האחראי על השיקום התעסוקתי במדינת ישראל הוא המוסד לביטוח לאומי. קיימים שני מסלולים של שיקום, לשני קהלי יעד שונים:

1. גברים ונשים עם 20% נכות ומעלה, לפני גיל הפרישה מעבודה. תנאי נוסף הוא שהנכות הינה לצמיתות (אם כי יש נסיבות שבהן יתאפשר שיקום גם אם הנכות זמנית). בנוסף בוחנים אנשי המקצוע של הביטוח הלאומי את ההתאמה לשיקום ולהשתלבות בשוק התעסוקה (שלא במסגרת נתמכת או מוגנת).

2. גברים ונשים שנפגעו בתאונת עבודה, ונקבעה להם דרגת נכות של 10% או יותר. גם אם עדיין לא נקבעה דרגת הנכות אחרי התאונה, אבל רופא של הביטוח הלאומי מעריך שזו תהיה ההחלטה, יתאפשר הליך השיקום. כמו כן יש מקרים חריגים שבהם בעלי ובעלות פחות מ-10% נכות זוכים לשיקום, וזאת אם המשך התעסוקה הנוכחית עלול לפגוע בהם.

מימון לימודים רלוונטיים

המרכיב הראשון של שיקום תעסוקתי דרך ביטוח לאומי הוא מימון לימודים שיקנו לאדם מקצוע. כששיעור הנכות הוא עד 65% המדינה מסייעת במשך 12 חודשי לימוד, בלי קשר למשך הלימודים בפועל. עבור נכות של 65% ומעלה העזרה תינתן לפרק זמן ארוך יותר, בהתאם להחלטת פקיד השיקום.

בכל מקרה הסיוע כולל השתתפות בשכר הלימוד (עד לתקרה מסוימת), תמיכה בהתאם למוגבלות (למשל מימון תרגום לשפת סימנים, מלווה צמוד וכו'), מימון מכשירי לימוד וציוד רלוונטי, הוצאות נסיעה ובמקרים מסוימים אפילו השתתפות בשכר דירה.

דמי שיקום

מרכיב נוסף בסיוע למי שמתמודדים עם נכות ומבקשים להשתלב בשוק התעסוקה באופן מיטבי הוא דמי שיקום. דמי השיקום משולמים למי שלא זכאים לקצבת נכות מלאה ובנוסף לומדים 16 שעות שבועות או יותר. תנאי נוסף הוא שההכנסה מעבודה היא עד לרף מסוים שאותו קובע הביטוח הלאומי.

גובה דמי השיקום הוא בהתאם לקצבת הנכות: למי שלא מקבלים בכלל קצבה, דמי השיקום הם הסכום שאותו מקבלים בעלי דרגת נכות של 100%. כשיש קצבה חלקית, דמי השיקום משלימים לסכום הנ"ל, כלומר לקצבת נכות מלאה. נכון ל-2024 קצבת נכות ליחיד עומדת על 4,291 ש"ח. כשיש בן/בת זוג תשולם תוספת של 1,382 ש"ח וכמו כן ישנה תוספת ל-2 הילדים הראשונים בסך 1,106 ש"ח לכל ילד.

העברת הזכויות לבן/בת זוג

כדאי לדעת שבמקרה של נכות כללית בשיעור 20% ומעלה ניתן להעביר את הזכות לשיקום מקצועי לבן/בת הזוג. הקריטריונים הם מגורים עם האדם הנכה באופן קבוע, חוסר יכולת להתפרנס מהמקצוע (או כשלבן/בת הזוג אין מקצוע) והתאמה להכשרה מקצועית בהתאם לשיקול הדעת של פקיד שיקום בביטוח הלאומי.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

הכירו את סוגי המונסטרות הפופולריות בארץ

אחד מצמחי הבית הפופולריים ביותר בישראל בשנים האחרונות, והן ניצבות בגאון בסלונים, במשרדים ובמרפסות ברחבי הארץ. עם עליהן הגדולים והמרשימים, יכולתן לספק נוכחות דרמטית לחלל

חיי הלילה באיי ספרד – המדריך המלא

מאמר זה מספק מדריך מקיף לחיי הלילה התוססים של איי ספרד. מהמועדונים המחשמלים של איביזה, הברים התוססים במיורקה, ועד למקומות הערב השלווים במנורקה, אנחנו חוקרים

חיי הלילה של המזרח הרחוק – המדריך המלא

המזרח הרחוק, אזור הידוע בתרבות העשירה, ההיסטוריה והגסטרונומיה שלו, כולל חיי לילה תוססים ומגוונים באותה מידה. מהרחובות מוארי הניאון של טוקיו ועד לשוקי הלילה של

במה ומתי יכול לעזור מנעולן

פוסט זה בבלוג נועד לשפוך אור על התרחישים השונים בהם שירותיו של מנעולן יכולים להיות הכרחיים. מדאגות לאבטחת הבית ועד נעילות בלתי צפויות, מנעולן יכול