מהו מד כוח ומהם שימושיו המרכזיים?

תהליכים תעשייתיים מחייבים בקרה מדויקת ואמינה לחלוטין. ישנם מוצרים רבים שמתאפיינים במורכבות רבה, וממלאים תפקידים חיוניים בחיים של כולנו – ולכן כל פגם, ולו הקל ביותר, גם אם אינו נראה לעין כמובן, עלול לגרום נזק חמור. אחד מהמכשירים המשמשים לתהליכי הבקרה ההכרחיים הוא מד כוח. בכתבה זו תמצאו מידע מפורט לגבי המכשיר, השימושים המרכזיים בו והפרמטרים הרלוונטיים לבחירתו.

מד כוח – למדידה מדויקת של לחץ המופעל על אובייקטים שונים

השם "מד כוח" מבהיר למעשה מהי המהות של מכשיר זה: מדידת כוח. ליתר דיוק, מדידה של הכוח המופעל על אובייקטים שונים בתוך כל מערכת. כוח, מבלי להיכנס להסברים פיזיקליים מורכבים, הוא לחץ. על כל אובייקט מופעל לחץ מסוים כשמותחים אותו או כשלוחצים עליו, וחשוב למדוד את מידת הלחץ כדי לוודא שאותו אובייקט לא יינזק. 

בנוסף, משמש מד כוח למדידת עוצמות חיכוך, עוצמות פיתול ומרקמים. המידע מייעל תהליכים תעשייתיים, ובפרט ניתן למצוא מדי כוח במערכות שקילה ובמערכות בקרה של תהליכים אוטומטיים בקווי ייצור שונים. 

כיצד מתבצעת המדידה של הלחץ?

עקרון הפעולה של מד כוח – שוב, מבלי להיכנס להסברים מורכבים – הוא התקנת חיישנים בנקודות רלוונטיות. בנוסף מכשיר זה כולל מתמר שתפקידו הוא להמיר את האנרגיה לאותות כדי שאפשר יהיה לדעת מהן תוצאות המדידה. האותות יכולים להיות אנלוגיים או חשמליים, ובכל מקרה תתקבל תוצאה שנוח להבין ולהפיק ממנה מסקנות.

הסוגים השונים של מד כוח

ישנם שני סוגים של מד כוח (אגב, לעיתים המכשיר נקרא מתמר כוח. באנגלית נהוג לקרוא לו Load Cell): אנלוגי ודיגיטלי.

במד כוח אנלוגי ישנו קפיץ, ואילו מדי כוח דיגיטליים כוללים מד עיבור. חלוקה נוספת של מדי כוח היא בהתאם למנעד הפעולה שלהם. אפשר למצוא מד כוח להפעלת לחץ בעוצמה של עד 500 ק"ג, ויש גם דגמים צנועים יותר ללחץ של עד 50 ק"ג. הבחירה היא בהתאם למאפייני המערכת שעליה נדרשת הבקרה.

איך לקנות מד כוח אידיאלי?

באופן טבעי, קניית מד כוח מחייבת תשומת לב מלאה לשורת פרמטרים רלוונטיים. הראשון שבהם הוא כאמור התאמת הדגם הנבחר לשימוש הספציפי, כלומר למערכת שעליה מבוצעת הביקורת.

שיקול שני הוא חובת הזהירות: מדידה שאינה מדויקת לחלוטין תספק ממצאים לא נכונים לגבי היכולת של מרכיבי המערכת השונים לעמוד בלחצים תוך כדי מתיחה, דחיסה, לחיצה וכו'. כשהיכולת של כל מרכיב לעמוד בלחץ לא ברורה, התוצאה עלולה להיות נזק של ממש למערכת – כשלרוב מדובר במערכות יקרות מאוד.

שיקול שלישי הוא זהות היצרנית. גם מבחינה זו ממש לא כדאי להתפשר. כשקונים את מד הכוח מחברה אמינה, שפועלת שנים רבות בתחום הספציפי של ציוד מתקדם למערכות בקרה וציוד תעשייתי באופן כללי, אפשר לסמוך על ביצועי מד הכוח. רכישה ממקור לא אמין עלולה להסתיים בנזק כספי ובעוגמת נפש של ממש.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

הכירו את סוגי המונסטרות הפופולריות בארץ

אחד מצמחי הבית הפופולריים ביותר בישראל בשנים האחרונות, והן ניצבות בגאון בסלונים, במשרדים ובמרפסות ברחבי הארץ. עם עליהן הגדולים והמרשימים, יכולתן לספק נוכחות דרמטית לחלל

חיי הלילה באיי ספרד – המדריך המלא

מאמר זה מספק מדריך מקיף לחיי הלילה התוססים של איי ספרד. מהמועדונים המחשמלים של איביזה, הברים התוססים במיורקה, ועד למקומות הערב השלווים במנורקה, אנחנו חוקרים

חיי הלילה של המזרח הרחוק – המדריך המלא

המזרח הרחוק, אזור הידוע בתרבות העשירה, ההיסטוריה והגסטרונומיה שלו, כולל חיי לילה תוססים ומגוונים באותה מידה. מהרחובות מוארי הניאון של טוקיו ועד לשוקי הלילה של

במה ומתי יכול לעזור מנעולן

פוסט זה בבלוג נועד לשפוך אור על התרחישים השונים בהם שירותיו של מנעולן יכולים להיות הכרחיים. מדאגות לאבטחת הבית ועד נעילות בלתי צפויות, מנעולן יכול