מה ההבדל בין חלב ישראל לחלב נכרי

"חלב שחלבו נוכרי ואין ישראל רואהו"

חלב נכרי או חלב עכו"ם הוא כינוי לחלב שנחלב על ידי גוי ללא פיקוח של יהודי בעת החליבה. חכמים גזרו על חלב זה שהוא אסור באכילה מתוך החשש שהיה מצוי אז שמא הנכרי יערבב בחלב הבהמה הכשרה חלב מחיה טמאה כגון נאקה, חזירה או כלבה משיקולים כלכליים וימכור אותו כחלב מבהמה טהורה בלבד.

במידה והגוי עסק בחליבה בעצמו, אך במהלך החליבה הייתה השגחה של יהודי שבדק כי לא נעשה ערבוב עם חלב אחר, מדובר גם כן בחלב ישראל ולא בחלב נוכרי. חשוב לומר כי אין חובה שהיהודי ישהה במקום לאורך כל החליבה, מספיק שנכנס לסירוגין או שעומד בפתח המחלבה שכן כבר המעשים הללו יעוררו חשש בקרב הגוי והוא לא יערבב עם חלב אחר מהחשש להפסד . בדורות המאוחרים יותר הרב אלישיב הוסיף כי גם מצלמות המתעדות את תהליך החליבה מספיקות כדי להחשיב את החלב כחלב ישראל שהינו כשר למהדרין.

ומה אם מדובר בנכרי שיש לו פרה אחת ואין לו בהמות טמאות?

השאלה הזו חשובה כי היא נוגעת בשורש ההבנה של הפוסקים את דברי חז"ל האם מדובר באיסור משום חשש או באיסור משום גזירה. מצד אחד היו פוסקים כמו הרידב"ז והפרי חדש שסברו כי מדובר בחשש בלבד ואם אין חשש אז אין גזירה על חלב. מאידך דעת הפוסקים החולקים ובתוכם החתם סופר סוברת כי מדובר בגזירה כללית והחשש איננו שיקול, כלומר כל עוד לא נעשה פיקוח על ידי יהודי החלב יוגדר כחלב נכרי.

הנוהגים היתר בחלב נכרי-כיצד? סוגיית הפיקוח הממשלתי

בעולם המערבי, המוצרים הנמכרים בשווקים עוברים פיקוח ובקרה מדוקדקת . גם החלב, אם נמכר כחלב פרה יעבור ביקורות תחת הפיקוח כדי לוודא שהכתוב ברכיבים או הציור של הפרה אכן משקפים את תוכן האריזה. נשאלת השאלה האם פיקוח כזה שאינו על ידי יהודי, מספיק כדי לגשר על סוגיית החלב הנוכרי.

אם מבינים את דברי חז"ל כאיסור משום חשש, אזי במדינות בהן יש פיקוח ממשלתי על הרכיבים הנמכרים בשווקים יש מקום להקל. כאשר יש פיקוח הגוי יפחד מסגירת העסק או מקנס גדול כעונש על כך שערבב עם חלב מחיה טמאה ולכן ימנע מערבוב ובמצב כזה אין כלל חשש ולכן אין מקום לאיסור וזהו אינו חלב נכרי. כך פסק הרב משה פיינשטיין בספרו שו"ת אגרות משה. אך במקום אחר כתב כי מדובר בהיתר לשעת הדחק ואף הסתייג ואמר כי "לבעלי נפש ראוי להחמיר".

מכל מקום, באותם מדינות נהגו לכנות את החלב שנחלב על ידי גוי אך תחת פיקוח ממשלתי  כ"חלב סתם או חלב חו"ל". 

הרב וויטמן, רבה של תנובה,  הוסיף על הטעם הזה את העובדה שחלב בהמה טמאה יקר בהרבה מחלב פרה הנפוץ ולכן אין סיבה שגוי יערב חלב טמא בחלב פרה. 

לאחר כל האמור נציין כי בישראל לא  מייצרים מוצרים המכילים חלב עכו"ם וגם המוצרים המיובאים מכילים אבקת חלב נכרי ולא חלב נכרי ממש.

 
מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

הכירו את סוגי המונסטרות הפופולריות בארץ

אחד מצמחי הבית הפופולריים ביותר בישראל בשנים האחרונות, והן ניצבות בגאון בסלונים, במשרדים ובמרפסות ברחבי הארץ. עם עליהן הגדולים והמרשימים, יכולתן לספק נוכחות דרמטית לחלל

חיי הלילה באיי ספרד – המדריך המלא

מאמר זה מספק מדריך מקיף לחיי הלילה התוססים של איי ספרד. מהמועדונים המחשמלים של איביזה, הברים התוססים במיורקה, ועד למקומות הערב השלווים במנורקה, אנחנו חוקרים

חיי הלילה של המזרח הרחוק – המדריך המלא

המזרח הרחוק, אזור הידוע בתרבות העשירה, ההיסטוריה והגסטרונומיה שלו, כולל חיי לילה תוססים ומגוונים באותה מידה. מהרחובות מוארי הניאון של טוקיו ועד לשוקי הלילה של

במה ומתי יכול לעזור מנעולן

פוסט זה בבלוג נועד לשפוך אור על התרחישים השונים בהם שירותיו של מנעולן יכולים להיות הכרחיים. מדאגות לאבטחת הבית ועד נעילות בלתי צפויות, מנעולן יכול